Elektrificering
Panelen en palen
Delen:
In 2050 wil Nederland energieneutraal zijn. Om de uitstoot van CO2 tegen te gaan zijn elektrificering en daarbij het duurzaam opwekken van energie kansrijk. En dus steeg het aantal zonnepanelen en laadpalen voor elektrische voertuigen de afgelopen jaren fors. Ook batterijen en accu’s om duurzaam opgewekte elektriciteit op te slaan winnen aan populariteit. Niet in de laatste plaats omdat het Nederlandse elektriciteitsnet vol raakt (netcongestie) en energieleveranciers steeds vaker bij een overschot aan opgewekte energie terugleververgoedingen vragen. Wat zijn de risico’s van panelen en palen op, in en om gebouwen? En hoe voorkom je problemen en schades?
‘Zonnepanelen: opruimingskosten bij brandschade’
Belangrijke aandachtspunten:
Laat vooraf een bouwkundig constructeur de dakbelasting doorberekenen
om te bepalen of plaatsing van de zonnestroominstallatie veilig is
Plaats connectoren in draadgoten en laat deze niet los op het dak liggen
Laat een NEN 1010 keuring door een derde partij uitvoeren na voltooiing van alle installatiewerkzaamheden, als extra waarborg. En toekomstige periodieke keuringen conform NEN 1010 of SCOPE 8
Zorg voor onbrandbare dakisolatie (vooral bij in-dak PV-systemen) en
voldoende ventilatieruimte tussen dak(isolatie) en panelen
Controleer de zonnepanelen regelmatig op vervuiling en vogelnesten om
extra brandrisico te voorkomen
Controleer de zonnepanelen na storm of bliksem op verschuivingen of beschadiging
Huurders toestemming geven om zelf zonnepanelen te plaatsen? Leg verantwoordelijkheden vast tussen huurder en verhuurder met betrekking tot
de Scope 12 keuring, het sluiten van een verzekering, het onderhoud et cetera
Dak verhuren voor plaatsing zonnepanelen door derden? Leg ook hier deze verantwoordelijkheden vast
Zonnepanelen: Scope 12 biedt zekerheid
Scope 12 is een methode voor het beoordelen van de complete zonnestroominstallatie en brengt de elektrische veiligheid en de brandveiligheid ervan in kaart. Zo’n inspectie wordt uitgevoerd door een SCIOS Scope 12 gecertificeerd inspectiebedrijf en is in het leven geroepen om de aanhoudende problemen met betrekking tot de kwaliteit van zonnestroominstallaties het hoofd te bieden. Een Scope 12 inspectie is wettelijk niet verplicht, maar wordt inmiddels wel door alle verzekeraars geëist, omdat daarmee het brandrisico wordt beperkt. Bij een inspectie kan worden aangegeven dat er gebreken zijn geconstateerd. Pas nadat deze zijn verholpen wordt er een Scope 12 verklaring zonder constateringen afgegeven.
Naar inhoudsopgave
Belangrijke aandachtspunten:
Oplaadpunten moeten geïnstalleerd worden door een hiertoe erkende installateur
Plaats oplaadpunten bij voorkeur dicht bij de ingang en op straatniveau
Oplaadpunten in een parkeergarage moeten voldoen aan mode 3 of
mode 4 als bedoeld in NEN 1010
Laat een NEN 1010 keuring door een derde partij uitvoeren na voltooiing
van alle installatiewerkzaamheden, als extra waarborg. En toekomstige periodieke keuringen conform NEN 1010 of SCOPE 8
Oplaadpunten in een parkeergarage moeten tegelijkertijd uitgeschakeld kunnen worden
Alle oplaadpunten en de uitschakelvoorziening moeten bij de toegang
van de parkeergarage worden aangegeven
Parkeergarage onder een gebouw met slaapfuncties?
Sprinklerinstallatie altijd verplicht
Laadpalen buiten een gebouw? Plaats ze niet te dicht
bij (brandbare) gevels, maar op een veilige afstand
Laadpunten in parkeergarages: regels en preventiemaatregelen
Per 1 januari 2024 moet bij het installeren van nieuwe laadpunten voor voertuigen in parkeergarages worden voldaan aan het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL). Dit geldt voor zowel nieuwe, te verbouwen als bestaande gebouwen. De regels zijn essentieel, omdat ook recent nog in de praktijk branden in parkeergarages met laadpunten uitbraken. Bovendien stellen verzekeraars hoge eisen aan de installatie van laadpalen in met name parkeergarages.
Elektrificering
Panelen en palen
Delen:
In 2050 wil Nederland energieneutraal zijn. Om de uitstoot van CO2 tegen te gaan zijn elektrificering en daarbij het duurzaam opwekken van energie kansrijk. En dus steeg het aantal zonnepanelen en laadpalen voor elektrische voertuigen de afgelopen jaren fors. Ook batterijen en accu’s om duurzaam opgewekte elektriciteit op te slaan winnen aan populariteit. Niet in de laatste plaats omdat het Nederlandse elektriciteitsnet vol raakt (netcongestie) en energieleveranciers steeds vaker bij een overschot aan opgewekte energie terugleververgoedingen vragen. Wat zijn de risico’s van panelen en palen op, in en om gebouwen? En hoe voorkom je problemen en schades?
‘Zonnepanelen: opruimingskosten bij brandschade’
Belangrijke aandachtspunten:
Laat vooraf een bouwkundig constructeur de dakbelasting doorberekenen om te bepalen of plaatsing van de zonnestroominstallatie veilig is
Plaats connectoren in draadgoten en laat deze niet los op het dak liggen
Laat de Scope 12 keuring na oplevering van de zonnestroominstallatie uitvoeren (Eerste Bijzondere Inspectie) en daarna tenminste ééns per drie jaar
Zorg voor onbrandbare dakisolatie (vooral bij in-dak PV-systemen) en voldoende ventilatieruimte tussen dak(isolatie) en panelen
Controleer de zonnepanelen regelmatig op vervuiling en vogelnesten om extra brandrisico te voorkomen
Controleer de zonnepanelen na storm of bliksem op verschuivingen of beschadiging
Huurders toestemming geven om zelf zonne-panelen te plaatsen? Leg verantwoordelijkheden vast tussen huurder en verhuurder met betrekking tot de Scope 12 keuring, het sluiten van een verzekering, het onderhoud et cetera
Dak verhuren voor plaatsing zonnepanelen door derden? Leg ook hier deze verantwoordelijkheden vast
Zonnepanelen: Scope 12 biedt zekerheid
Scope 12 is een methode voor het beoordelen van de complete zonnestroominstallatie en brengt de elektrische veiligheid en de brandveiligheid ervan in kaart. Zo’n inspectie wordt uitgevoerd door een SCIOS Scope 12 gecertificeerd inspectiebedrijf en is in het leven geroepen om de aanhoudende problemen met betrekking tot de kwaliteit van zonnestroominstallaties het hoofd te bieden. Een Scope 12 inspectie is wettelijk niet verplicht, maar wordt inmiddels wel door alle verzekeraars geëist, omdat daarmee het brandrisico wordt beperkt. Bij een inspectie kan worden aangegeven dat er gebreken zijn geconstateerd. Pas nadat deze zijn verholpen wordt er een Scope 12 verklaring zonder constateringen afgegeven.
Naar inhoudsopgave
Laadpunten in parkeergarages: regels en preventiemaatregelen
Per 1 januari 2024 moet bij het installeren van nieuwe laadpunten voor voertuigen in parkeergarages worden voldaan aan het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL). Dit geldt voor zowel nieuwe, te verbouwen als bestaande gebouwen. De regels zijn essentieel, omdat ook recent nog in de praktijk branden in parkeergarages met laadpunten uitbraken. Bovendien stellen verzekeraars hoge eisen aan de installatie van laadpalen in met name parkeergarages.
Oplaadpunten moeten geïnstalleerd worden door een hiertoe erkende installateur
Plaats oplaadpunten bij voorkeur dicht bij de ingang en op straatniveau
Oplaadpunten in een parkeergarage moeten voldoen aan mode 3 of mode 4 als bedoeld in NEN 1010
Laat een NEN 1010 keuring door een derde partij uitvoeren na voltooiing van alle installatiewerkzaamheden, als extra waarborg. En toekomstige periodieke keuringen conform NEN 1010 of SCOPE 8
Oplaadpunten in een parkeergarage moeten tegelijkertijd uitgeschakeld kunnen worden
Alle oplaadpunten en de uitschakelvoorziening moeten bij de toegang van de parkeergarage worden aangegeven
Parkeergarage onder een gebouw met slaapfuncties? Sprinklerinstallatie altijd verplicht
Laadpalen buiten een gebouw? Plaats ze niet te dicht bij (brandbare) gevels, maar op een veilige afstand
Belangrijke aandachtspunten: