Case
… welke werkgever is aansprakelijk?
Delen:
Naar inhoudsopgave
Op het moment dat de machine niet langer blokkeert gaan de messen direct weer draaien …
Contractuele afspraken van groot belang
In uitzendovereenkomsten tussen (grote) partijen wordt vaak slechts zijdelings verwezen naar de aansprakelijkheid. Natuurlijk is er de wettelijk bepaalde aansprakelijkheid. Maar leg deze aansprakelijkheid én de afspraken over verantwoordelijkheden ook altijd helder en volledig vast in een contract. Daarmee kunnen discussies, onduidelijkheden en onnodige doorverwijzing worden voorkomen.
Voorkomen is altijd beter dan genezen
Voorkomen is natuurlijk in dit soort gevallen beter dan genezen. Letterlijk en figuurlijk. Goede preventie-maatregelen zijn dan ook essentieel. Uw specialist in risicomanagement denkt hier proactief met u over mee. Vindt er onverhoopt toch een ongeval plaats? Schakel hem of haar ook in om direct duidelijkheid te krijgen over uw aansprakelijkheden en de dekkingen die uw verzekering biedt.
Gespecialiseerd personeel inlenen
Er zijn ook situaties waarin het uitzendbureau gespecialiseerd personeel uitleent. Uitzendkrachten moeten dan over de voorgeschreven (veiligheids)certificaten beschikken en soms ook verplichte veiligheidskleding dragen. In zo’n geval kan de verantwoordelijkheid ook bij het uitzendbureau liggen. En kan als bijvoorbeeld gebrek aan de juiste veiligheidskleding de oorzaak van een ongeval is, ook het uitzendbureau mogelijk aansprakelijk zijn.
De voorman van de kwekerij is erg blij met de hard werkende Kacper. Maar enkele maanden later slaat het noodlot toe. Bij het machinaal verwijderen van de doornen van de rozen blijft een van de rozen in de machine haken, waardoor de machine blokkeert. De uitzendkracht ziet wat het probleem is en haalt de beschermkap van de machine om de roos te verwijderen. Op het moment dat de roos de machine niet langer blokkeert gaan de messen direct opnieuw draaien.
Forse schadeclaim
De voorman ziet het voorval gebeuren en onderneemt razendsnel actie. Hij gaat direct met Kacper naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Kacper is enkele weken uitgeschakeld, maar herstelt gelukkig snel. Hij kan na twee maanden voorzichtig weer aan het werk gaan. Hij heeft er nooit een moment bij stilgestaan om de aansprakelijkheid voor het ongeval ergens neer te leggen. Totdat hij per toeval in gesprek raakt met een verzekeringsagent. Hij adviseert om een forse schadeclaim in te dienen bij de bloemenkwekerij. Hoewel Kacper zich eigenlijk moreel bezwaard voelt, dient hij uiteindelijk toch de claim in.
De aan te spreken werkgever
Bij het inschakelen van uitzendkrachten heerst onder werkgevers nog vaak onduidelijkheid over hun aansprakelijkheden. Ze staan beschreven in het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:658 BW). Een slachtoffer van een bedrijfsongeval kan zowel de formele werkgever (het uitzendbureau) als de materiële werkgever (de bloemenkwekerij) aanspreken. De materiële werkgever - in het geval van Kacper de bloemenkwekerij - is de partij waar het werk actief plaatsvindt. Deze partij moet zorgdragen voor veilige werkomstandigheden en draagt daarmee de verantwoordelijkheid.
De Poolse Kacper komt als immigrant naar Nederland en meldt zich aan bij een uitzendbureau. Dit bureau richt zich voornamelijk op de plaatsing van arbeidsimmigranten bij diverse grote bedrijven. Wanneer Kacper bij een bloemenkwekerij in Aalsmeer een ernstig ongeval krijgt, rijst de vraag: wie is er aansprakelijk en welke werkgever is de aan te spreken partij?
Leg aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden
altijd helder en volledig vast
in een contract
… welke werkgever is aansprakelijk?
Case
Naar inhoudsopgave
Leg aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden
altijd helder en volledig vast
in een contract
Contractuele afspraken van groot belang
In uitzendovereenkomsten tussen (grote) partijen wordt vaak slechts zijdelings verwezen naar de aansprakelijkheid. Natuurlijk is er de wettelijk bepaalde aansprakelijkheid. Maar leg deze aansprakelijkheid én de afspraken over verantwoordelijkheden ook altijd helder en volledig vast in een contract. Daarmee kunnen discussies, onduidelijkheden en onnodige doorverwijzing worden voorkomen.
Voorkomen is altijd beter dan genezen
Voorkomen is natuurlijk in dit soort gevallen beter dan genezen. Letterlijk en figuurlijk. Goede preventie-maatregelen zijn dan ook essentieel. Uw specialist in risicomanagement denkt hier proactief met u over mee. Vindt er onverhoopt toch een ongeval plaats? Schakel hem of haar ook in om direct duidelijkheid te krijgen over uw aansprakelijkheden en de dekkingen die uw verzekering biedt.
Gespecialiseerd personeel inlenen
Er zijn ook situaties waarin het uitzendbureau gespecialiseerd personeel uitleent. Uitzendkrachten moeten dan over de voorgeschreven (veiligheids)certificaten beschikken en soms ook verplichte veiligheidskleding dragen. In zo’n geval kan de verantwoordelijkheid ook bij het uitzendbureau liggen. En kan als bijvoorbeeld gebrek aan de juiste veiligheidskleding de oorzaak van een ongeval is, ook het uitzendbureau mogelijk aansprakelijk zijn.
Op het moment dat de machine niet langer blokkeert gaan de messen direct weer draaien …
Delen:
De voorman van de kwekerij is erg blij met de hard werkende Kacper. Maar enkele maanden later slaat het noodlot toe. Bij het machinaal verwijderen van de doornen van de rozen blijft een van de rozen in de machine haken, waardoor de machine blokkeert. De uitzendkracht ziet wat het probleem is en haalt de beschermkap van de machine om de roos te verwijderen. Op het moment dat de roos de machine niet langer blokkeert gaan de messen direct opnieuw draaien.
Forse schadeclaim
De voorman ziet het voorval gebeuren en onderneemt razendsnel actie. Hij gaat direct met Kacper naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Kacper is enkele weken uitgeschakeld, maar herstelt gelukkig snel. Hij kan na twee maanden voorzichtig weer aan het werk gaan. Hij heeft er nooit een moment bij stilgestaan om de aansprakelijkheid voor het ongeval ergens neer te leggen. Totdat hij per toeval in gesprek raakt met een verzekeringsagent. Hij adviseert om een forse schadeclaim in te dienen bij de bloemenkwekerij. Hoewel Kacper zich eigenlijk moreel bezwaard voelt, dient hij uiteindelijk toch de claim in.
De aan te spreken werkgever
Bij het inschakelen van uitzendkrachten heerst onder werkgevers nog vaak onduidelijkheid over hun aansprakelijkheden. Ze staan beschreven in het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:658 BW). Een slachtoffer van een bedrijfsongeval kan zowel de formele werkgever (het uitzendbureau) als de materiële werkgever (de bloemenkwekerij) aanspreken. De materiële werkgever - in het geval van Kacper de bloemenkwekerij - is de partij waar het werk actief plaatsvindt. Deze partij moet zorgdragen voor veilige werkomstandigheden en draagt daarmee de verantwoordelijkheid.
De Poolse Kacper komt als immigrant naar Nederland en meldt zich aan bij een uitzend-
bureau. Dit bureau richt zich voornamelijk op de plaatsing van arbeidsimmigranten bij diverse grote bedrijven. Wanneer Kacper bij een bloemenkwekerij in Aalsmeer een ernstig ongeval krijgt, rijst de vraag: wie is er aansprakelijk en welke werkgever is de aan te spreken partij?