Blijft het schipperen met containers? ​​​​

Of wordt het lucht- en railvracht?

Actueel

  Delen:

De coronapandemie en de explosieve kooplust van de consument hebben geleid tot chaos in het containertransport over zee. Rederijen, terminals en vervoerders konden de groeiende vraag naar containers en transport over zee nauwelijks aan. Het leidde tot vertragingen, opstoppingen in havens en containerprijzen die soms wel tien tot vijftien procent hoger werden dan voor de pandemie. Bovendien zagen we ook meer schades door bederf, als gevolg van veelvuldig overladen van transporten. De verwachting is dat de verstoringen zullen voortduren. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen? Welke logistieke alternatieven zijn er? En wat betekent overstappen voor de risico’s en verzekeringen?

Luchtvracht

Alternatief 1

De populariteit van luchtvracht groeit. Omdat de logistieke nood hoog is. En omdat deze traditioneel duurdere vorm van goederenvervoer de afgelopen tijd prijstechnisch een stuk aantrekkelijker is geworden ten opzichte van vervoer van vrachtcontainers over zee. Volgens luchtvaartorganisatie IATA lagen de luchtvrachtprijzen voor de uitbraak van de pandemie gemiddeld dertien tot vijftien procent hoger, inmiddels is dat verschil teruggebracht tot drie tot vijf keer de containerprijs. Nog steeds duurder dus, maar wie kiest voor leveringszekerheid heeft het er steeds vaker voor over. Bovendien is luchttransport een stuk sneller. De gemiddelde transporttijd van een zeecontainer liep afgelopen jaar op naar zeventig dagen, volgens logistiek platform E2open, een stijging van 25%. Bijvoorbeeld voor goederen die kunnen bederven, kan een langere transporttijd grote consequenties hebben. In de luchtvracht bleven de doorlooptijden vijf tot acht dagen. Een opvallende reactie hierop in de markt: grote reders als Maersk en CMA CGM hebben besloten fors te investeren in de luchtvaartsector.

Alternatief 2

Railvracht

Ook vervoer van containers per rail wordt steeds aantrekkelijker. Zo wil Europa’s grootste spoorvrachtvervoerder DB Cargo zijn capaciteit vergroten op de ‘Nieuwe Zijderoute’. Daarmee wordt het vervoer van containers per rail vergroot met een half miljoen containers per jaar in 2025. Dat is zo’n 150% meer dan DB Cargo nu vervoert tussen China en Europa. Het bedrijf ziet het als een belangrijke oplossing voor de problemen, forse prijsstijgingen en de schaarste in het zeecontainervervoer. Vervoer per rail is volgens DB Cargo ook sneller en betrouwbaarder. Bovendien zou het tien keer goedkoper zijn dan luchtvracht-
vervoer. En stoten vrachttreinen ook nog eens 95% minder CO2 uit. Waarmee het ook nog eens aanzienlijke energie- en milieuvoordelen oplevert.

Chaos en hoge prijzen in zeecontainertransport; vliegtuig en trein lonken.

Veranderende risico’s, 
gevolgen voor verzekering

Blijft het schipperen met containers? Of wordt het kiezen voor lucht- en zeevracht? Er zijn bedrijven die creatieve oplossingen proberen te vinden binnen de containervaart. Zo besloot IKEA lege schappen te voorkomen door zelf schepen te charteren en zeecontainers te kopen. Maar dat is voor de meeste bedrijven financieel niet weggelegd. En dus lonken de zojuist beschreven voordelen van vliegtuig en trein. De vraag is wat daarbij de gevolgen van veranderende risico’s zijn en wat dat betekent voor de verzekeringen die daarbij horen. ‘Risicobewustzijn is bij het kiezen voor logistieke alternatieven essentieel’, zegt Sjoerd Jaasma, Manager Schadeverzekeringen Transport bij Meijers. ‘Als de vrachtkosten hoger uitkomen, dan wil je dat die kosten ook meeverzekerd zijn bij schade. Je potentiele claim is namelijk hoger. Ook het dekkingsgebied is van belang. De zijderoute via Oost-Europa en Rusland is nu eenmaal een ander gebied dan de Afrikaanse wateren. En tenslotte komen er andere aansprakelijkheden om de hoek kijken bij het charteren van schepen in plaats van het boeken van containers. Daar moet dan ook een passende Charterers’ Liability verzekering voor komen. Wij denken graag mee om uw risicoprofiel aan te laten sluiten op uw polissen.’

Herkent u dit?
Hou dan nauwlettend uw verzekerde bedragen in de gaten zodat er geen verrassingen bij schade ontstaan.

Let op uw verzekerd bedrag!

We zien twee ontwikkelingen die van invloed zijn op uw verzekerde bedragen.

1. Door de stijgende grondstofprijzen gaat ook de waarde van uw (eind)producten omhoog.

2. Door de malaise in de logistiek besluiten steeds meer partijen om een grotere voorraad aan te houden. Dat geeft meer flexibiliteit bij levering aan klanten.

Blijft het schipperen met containers? ​​​​

Of wordt het lucht- en railvracht?

Actueel

Delen:

De coronapandemie en de explosieve kooplust van de consument hebben geleid tot chaos in het containertransport over zee. Rederijen, terminals en vervoerders konden de groeiende vraag naar containers en transport over zee nauwelijks aan. Het leidde tot vertragingen, opstoppingen in havens en containerprijzen die soms wel tien tot vijftien procent hoger werden dan voor de pandemie. Bovendien zagen we ook meer schades door bederf, als gevolg van veelvuldig overladen van transporten. De verwachting is dat de verstoringen zullen voortduren. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen? Welke logistieke alternatieven zijn er? En wat betekent overstappen voor de risico’s en verzekeringen?

Luchtvracht

Alternatief 1

De populariteit van luchtvracht groeit. Omdat de logistieke nood hoog is. En omdat deze traditioneel duurdere vorm van goederenvervoer de afgelopen tijd prijstechnisch een stuk aantrekkelijker is geworden ten opzichte van vervoer van vrachtcontainers over zee. Volgens luchtvaartorganisatie IATA lagen de luchtvrachtprijzen voor de uitbraak van de pandemie gemiddeld dertien tot vijftien procent hoger, inmiddels is dat verschil teruggebracht tot drie tot vijf keer de containerprijs. Nog steeds duurder dus, maar wie kiest voor leveringszekerheid heeft het er steeds vaker voor over. Bovendien is luchttransport een stuk sneller. De gemiddelde transporttijd van een zeecontainer liep afgelopen jaar op naar zeventig dagen, volgens logistiek platform E2open, een stijging van 25%. Bijvoorbeeld voor goederen die kunnen bederven, kan een langere transporttijd grote consequenties hebben. In de luchtvracht bleven de doorlooptijden vijf tot acht dagen. Een opvallende reactie hierop in de markt: grote reders als Maersk en CMA CGM hebben besloten fors te investeren in de luchtvaartsector.

Chaos en hoge prijzen in zeecontainertransport; vliegtuig en trein lonken.

Delen:

More FOOD & FEED?

Alternatief 2

Railvracht

Ook vervoer van containers per rail wordt steeds aantrekkelijker. Zo wil Europa’s grootste spoorvrachtvervoerder DB Cargo zijn capaciteit vergroten op de ‘Nieuwe Zijderoute’. Daarmee wordt het vervoer van containers per rail vergroot met een half miljoen containers per jaar in 2025. Dat is zo’n 150% meer dan DB Cargo nu vervoert tussen China en Europa. Het bedrijf ziet het als een belangrijke oplossing voor de problemen, forse prijsstijgingen en de schaarste in het zeecontainervervoer. Vervoer per rail is volgens DB Cargo ook sneller en betrouwbaarder. Bovendien zou het tien keer goedkoper zijn dan luchtvracht-
vervoer. En stoten vrachttreinen ook nog eens 95% minder CO2 uit. Waarmee het ook nog eens aanzienlijke energie- en milieuvoordelen oplevert.

Herkent u dit?
Hou dan nauwlettend uw verzekerde bedragen in de gaten zodat er geen verrassingen bij schade ontstaan.

Let op uw verzekerd bedrag!

We zien twee ontwikkelingen die van invloed zijn op uw verzekerde bedragen.

1. Door de stijgende grondstofprijzen gaat ook de waarde van uw (eind)producten omhoog.

2. Door de malaise in de logistiek besluiten steeds meer partijen om een grotere voorraad aan te houden. Dat geeft meer flexibiliteit bij levering aan klanten.

Delen:

Veranderende risico’s, 
gevolgen voor verzekering

Blijft het schipperen met containers? Of wordt het kiezen voor lucht- en zeevracht? Er zijn bedrijven die creatieve oplossingen proberen te vinden binnen de containervaart. Zo besloot IKEA lege schappen te voorkomen door zelf schepen te charteren en zeecontainers te kopen. Maar dat is voor de meeste bedrijven financieel niet weggelegd. En dus lonken de zojuist beschreven voordelen van vliegtuig en trein. De vraag is wat daarbij de gevolgen van veranderende risico’s zijn en wat dat betekent voor de verzekeringen die daarbij horen. ‘Risicobewustzijn is bij het kiezen voor logistieke alternatieven essentieel’, zegt Sjoerd Jaasma, Manager Schadeverzekeringen Transport bij Meijers. ‘Als de vrachtkosten hoger uitkomen, dan wil je dat die kosten ook meeverzekerd zijn bij schade. Je potentiele claim is namelijk hoger. Ook het dekkingsgebied is van belang. De zijderoute via Oost-Europa en Rusland is nu eenmaal een ander gebied dan de Afrikaanse wateren. En tenslotte komen er andere aansprakelijkheden om de hoek kijken bij het charteren van schepen in plaats van het boeken van containers. Daar moet dan ook een passende Charterers’ Liability verzekering voor komen. Wij denken graag mee om uw risicoprofiel aan te laten sluiten op uw polissen.’

Meijers Magazines

Lees onze magazines en blijf op de hoogte van trends en achtergronden over risicomanagement en verzekeringen. Vanuit verschillende doelgroepen: transport & logistiek, woningcorporaties, food & feed en bouw & installatie. Benieuwd?
Volledig scherm