Case

Opruimingskosten één miljoen euro, rekening voor vastgoedeigenaar

Asbestdeeltjes komen na brand vrij in de wijde omgeving

Rol van een Salvage-coördinator
Stichting Salvage verleent eerste hulp aan alle gedupeerden bij schade door brand, blikseminslag, explosie, water, storm en/of aanrijding namens de gezamenlijke brandverzekeraars in Nederland. Bij een brand is een coördinator van Stichting Salvage binnen een uur ter plaatse. Deze heeft aandacht voor gedupeerden, regelt zaken als tijdelijk onderdak en verzorgt namens de vastgoedeigenaar onder meer de eerste communicatie met de gemeente en andere betrokken partijen.

Lees meer over dit risico en
de aansprakelijkheden elders
in dit magazine.

In een groot logistiek complex gehuurd door een importeur van sorteermachines, breekt door kortsluiting in een technische installatie brand uit. Al snel slaat het vuur over van de ene naar de andere loods. De brandweer moet het totale complex gecontroleerd laten uitbranden en constateert al snel dat er asbest vrijkomt. De asbestdeeltjes dalen niet alleen neer op het bedrijfsterrein, maar ook in de directe omgeving …

Opruimingskosten voor eigenaar
De vastgoedeigenaar heeft een gebouwenverzekering afgesloten, waarmee herbouw van het door brand verloren complex is gedekt. Ook is daarin een standaarddekking voor opruimingskosten opgenomen, van maximaal 10% van de verzekerde waarde van het afgebrande vastgoed. Maar daarmee zijn in dit geval de totale opruimingskosten van één miljoen euro bij lange na niet gedekt. Het betekent een forse financiële aderlating voor de eigenaar van het logistieke complex. 

Plan van aanpak
Om de financiële gevolgen bij een geval als dit zoveel mogelijk het hoofd te bieden, adviseert Meijers vastgoedeigenaren vooraf over goede en haalbare dekkingen. Waarbij we weten dat niet alle schade 100% te verzekeren is. We kijken daarbij naar bijvoorbeeld de opruimingskosten, de milieuschadeverzekering en de milieu-aansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast staan we onze klanten na een schade bij in de communicatie met onder meer de gemeente, advocaten, experts en verzekeraars. 

  Delen:

De gevolgen zijn groot. Pal naast het uitgebrande complex bevinden zich onder meer een woonwijk, een verpleeghuis en een dependance van het regionale ziekenhuis. Omdat men vandaag de dag geen enkel risico neemt met asbest, komt onder meer de gemeente direct in actie. Ramen en deuren van woningen moeten vanwege de risico’s op het inademen van asbestdeeltjes worden gesloten, wie kan blijft binnen. Om dezelfde veiligheidsreden moeten het verpleeghuis en de ziekenhuisdependance hun deuren sluiten, bezoek mag niet komen. 

Wettelijk geregelde bestuursdwang
In Nederland is de vastgoedeigenaar van het terrein of complex in de meeste gevallen verantwoordelijk voor de aanwezigheid van asbest en het opruimen van vrijgekomen asbestdeeltjes op en om zijn eigendom. Maar op basis van de wettelijk geregelde bestuursdwang (artikel 5.25 Algemene wet bestuursrecht) geeft de gemeente direct opdracht aan een gespecialiseerd bedrijf om de neergedaalde asbestdeeltjes in de omgeving op te ruimen. Dit uit het oogpunt van veiligheid en volksgezondheid en om milieuschade te voorkomen. Het is een uiterst complex en precies werk dat om expertise, snelheid en nauwkeurigheid vraagt en daarmee tot hoge kosten leidt. 

Eigenaar verantwoordelijk voor opruiming
Omdat de vastgoedeigenaar in veel gevallen verantwoorde-lijk is voor de opruiming, declareert de gemeente bij hem de gemaakte kosten voor asbestsanering in de omgeving. Gebruikers van bedrijfspanden op het nabijgelegen bedrijventerrein doen hetzelfde. Bovendien claimen zij inkomstenderving omdat hun panden en materiaal tijdelijk niet toegankelijk waren. De optelsom van alle opruimings-werkzaamheden en overige getroffen maatregelen leidt tot maar liefst één miljoen euro aan kosten. 

Opruimingskosten één miljoen euro, rekening voor vastgoedeigenaar

Asbestdeeltjes komen na brand vrij in de wijde omgeving

Case

Lees meer over dit risico en
de aansprakelijkheden elders
in dit magazine.

Opruimingskosten voor eigenaar
De vastgoedeigenaar heeft een gebouwenverzekering afgesloten, waarmee herbouw van het door brand verloren complex is gedekt. Ook is daarin een standaarddekking voor opruimingskosten opgenomen, van maximaal 10% van de verzekerde waarde van het afgebrande vastgoed. Maar daarmee zijn in dit geval de totale opruimingskosten van één miljoen euro bij lange na niet gedekt. Het betekent een forse financiële aderlating voor de eigenaar van het logistieke complex. 

Plan van aanpak
Om de financiële gevolgen bij een geval als dit zoveel mogelijk het hoofd te bieden, adviseert Meijers vastgoedeigenaren vooraf over goede en haalbare dekkingen. Waarbij we weten dat niet alle schade 100% te verzekeren is. We kijken daarbij naar bijvoorbeeld de opruimingskosten, de milieuschadeverzekering en de milieu-aansprakelijkheidsverzekering. Daarnaast staan we onze klanten na een schade bij in de communicatie met onder meer de gemeente, advocaten, experts en verzekeraars. 

Rol van een Salvage-coördinator
Stichting Salvage verleent eerste hulp aan alle gedupeerden bij schade door brand, blikseminslag, explosie, water, storm en/of aanrijding namens de gezamenlijke brandverzekeraars in Nederland. Bij een brand is een coördinator van Stichting Salvage binnen een uur ter plaatse. Deze heeft aandacht voor gedupeerden, regelt zaken als tijdelijk onderdak en verzorgt namens de vastgoedeigenaar onder meer de eerste communicatie met de gemeente en andere betrokken partijen.

De gevolgen zijn groot. Pal naast het uitgebrande complex bevinden zich onder meer een woonwijk, een verpleeghuis en een dependance van het regionale ziekenhuis. Omdat men vandaag de dag geen enkel risico neemt met asbest, komt onder meer de gemeente direct in actie. Ramen en deuren van woningen moeten vanwege de risico’s op het inademen van asbestdeeltjes worden gesloten, wie kan blijft binnen. Om dezelfde veiligheidsreden moeten het verpleeghuis en de ziekenhuisdependance hun deuren sluiten, bezoek mag niet komen. 

Wettelijk geregelde bestuursdwang
In Nederland is de vastgoedeigenaar van het terrein of complex in de meeste gevallen verantwoordelijk voor de aanwezigheid van asbest en het opruimen van vrijgekomen asbestdeeltjes op en om zijn eigendom. Maar op basis van de wettelijk geregelde bestuursdwang (artikel 5.25 Algemene wet bestuursrecht) geeft de gemeente direct opdracht aan een gespecialiseerd bedrijf om de neergedaalde asbestdeeltjes in de omgeving op te ruimen. Dit uit het oogpunt van veiligheid en volksgezondheid en om milieuschade te voorkomen. Het is een uiterst complex en precies werk dat om expertise, snelheid en nauwkeurigheid vraagt en daarmee tot hoge kosten leidt. 

Eigenaar verantwoordelijk voor opruiming
Omdat de vastgoedeigenaar in veel gevallen verantwoordelijk is voor de opruiming, declareert de gemeente bij hem de gemaakte kosten voor asbestsanering in de omgeving. Gebruikers van bedrijfspanden op het nabijgelegen bedrijventerrein doen hetzelfde. Bovendien claimen zij inkomstenderving omdat hun panden en materiaal tijdelijk niet toegankelijk waren. De optelsom van alle opruimingswerkzaamheden en overige getroffen maatregelen leidt tot maar liefst één miljoen euro aan kosten. 

  Delen:

In een groot logistiek complex gehuurd door een importeur van sorteermachines, breekt door kortsluiting in een technische installatie brand uit. Al snel slaat het vuur over van de ene naar de andere loods. De brandweer moet het totale complex gecontroleerd laten uitbranden en constateert al snel dat er asbest vrijkomt. De asbestdeeltjes dalen niet alleen neer op het bedrijfsterrein, maar ook in de directe omgeving …

Meijers Magazines

Lees onze magazines en blijf op de hoogte van trends en achtergronden over risicomanagement en verzekeringen. Vanuit verschillende doelgroepen: transport & logistiek, woningcorporaties, food & feed en bouw & installatie. Benieuwd?
Volledig scherm