Lees verder

Rode Zee

Vijf vragen over gewijzigde standaarddekking van goederentransportverzekering

5 vragen

1

‘De meeste rederijen mijden de Rode Zee, de Golf van Aden en de Indische Oceaan. Zij kiezen ervoor om te varen via een alternatieve route. De nadelen hiervan zijn uiteraard een langere transportduur, vertraging in levertijden en hogere kosten. Maar de standaard dekkingen van transportverzekeringen blijven op veilige routes ongewijzigd.’ 

Zijn er consequenties voor ladingeigenaren die kiezen voor een veilige, alternatieve route?

2

Wat zijn de consequenties voor ladingeigenaren die wél goederen via de als onveilig bestemde routes verschepen?

‘Verzekeraars kunnen dan gebruik hebben gemaakt van hun recht tot aanpassing of opzegging van clausules die het oorlogs-/stakersrisico verzekeren. De klanten waar dit betrekking op heeft zijn hierover geïnformeerd.’ 

3

‘De M3 oorlogs-/stakersrisico clausule is standaard opgenomen op een goederentransportverzekering. Deze biedt dekking voor beschadigde, verloren of in beslag genomen goederen als gevolg van bijvoorbeeld oorlog en opstand. Als verzekeraars het oorlogs-/stakerrisico opzeggen, dan bieden zij vaak een optie de dekking weer terug in te kopen. Dit wordt wel van geval tot geval beoordeeld, tegen een aanvullende premie en/of aanvullende voorwaarden.’

Kun je goederen alsnog voor het oorlogs-/stakersrisico verzekeren als dit door de Rode Zee wordt getransporteerd? 

4

’De M3 clausule regelt dekking voor het oorlogs-/en stakerrisico. Het oorlogsrisico geldt voor transport per schip of vliegtuig. Het stakerrisico geldt ook voor transport over land.’

Op welke typen vervoer is de ‘M3 oorlogs-/stakersrisico clausule’ van toepassing?

5

Meijers is voortdurend in gesprek met verzekeraars en brengt klanten op de hoogte zodra er sprake is van nieuwe ontwikkelingen en/of veranderingen in verzekeringsvoorwaarden. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Hoe blijf ik in deze onrustige tijden in de wereld op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op verzekeringsgebied?

  Delen:

De situatie in de regio van de Rode Zee heeft ernstige gevolgen voor de gebruikelijke vaarroute van (container)schepen van Azië naar Europa. Rederijen kiezen als gevolg van de aanhoudende aanvallen in die regio massaal voor alternatieve routes. Ook heeft het ertoe geleid dat verzekeraars de normaal bij goederentransportverzekeringen geldende dekkingen hebben gewijzigd. Vijf vragen hierover aan Sjoerd Jaasma, Manager Schadeverzekeringen Transport bij Meijers.

Rode Zee

Vijf vragen over gewijzigde standaarddekking van goederentransportverzekering

5 vragen

5

Meijers is voortdurend in gesprek met verzekeraars en brengt klanten op de hoogte zodra er sprake is van nieuwe ontwikkelingen en/of veranderingen in verzekerings-voorwaarden. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Hoe blijf ik in deze onrustige tijden in de wereld op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op verzekeringsgebied?

2

Wat zijn de consequenties voor ladingeigenaren die wél goederen via de als onveilig bestemde routes verschepen?

‘Verzekeraars kunnen dan gebruik hebben gemaakt van hun recht tot aanpassing of opzegging van clausules die het oorlogs-/stakersrisico verzekeren. De klanten waar dit betrekking op heeft zijn hierover geïnformeerd.’ 

4

’De M3 clausule regelt dekking voor het oorlogs-/en stakersrisico. Het oorlogsrisico geldt voor transport per schip of vliegtuig. Het stakersrisico geldt ook voor transport over land.’

Op welke typen vervoer is de ‘M3 oorlogs-/stakersrisico clausule’ van toepassing?

3

‘De M3 oorlogs-/stakersrisico clausule is standaard opgenomen op een goederentransportverzekering. Deze biedt dekking voor beschadigde, verloren of in beslag genomen goederen als gevolg van bijvoorbeeld oorlog en opstand. Als verzekeraars het oorlogs-/stakerrisico opzeggen, dan bieden zij vaak een optie de dekking weer terug in te kopen. Dit wordt wel van geval tot geval beoordeeld, tegen een aanvullende premie en/of aanvullende voorwaarden.’

Kun je goederen alsnog voor het oorlogs-/stakersrisico verzekeren als dit door de Rode Zee wordt getransporteerd? 

  Delen:

De situatie in de regio van de Rode Zee heeft ernstige gevolgen voor de gebruikelijke vaarroute van (container)-schepen van Azië naar Europa. Rederijen kiezen als gevolg van de aanhoudende aanvallen in die regio massaal voor alter-
natieve routes. Ook heeft het ertoe geleid dat verzekeraars de normaal bij goederentransport-verzekeringen geldende dekkingen hebben gewijzigd. Vijf vragen hierover aan Sjoerd Jaasma, Manager Schadeverzekeringen Transport bij Meijers.

1

‘De meeste rederijen mijden de Rode Zee, de Golf van Aden en de Indische Oceaan. Zij kiezen ervoor om te varen via een alternatieve route. De nadelen hiervan zijn uiteraard een langere transportduur, vertraging in levertijden en hogere kosten. Maar de standaard dekkingen van transportverzekeringen blijven op veilige routes ongewijzigd.’ 

Zijn er consequenties voor ladingeigenaren die kiezen voor een veilige, alternatieve route?

Meijers Magazines

Lees onze magazines en blijf op de hoogte van trends en achtergronden over risicomanagement en verzekeringen. Vanuit verschillende doelgroepen: transport & logistiek, woningcorporaties, food & feed en bouw & installatie. Benieuwd?
Volledig scherm