Lees verder
Familiebedrijf De Heus groeit in vier generaties uit tot multinational in diervoeder
Visie
om zorgvuldig risicomanagement’
Max van der Kwaak (CFO)
Harald van Hoorn (Group Director Legal)
Directeur Ton Stalenhoef (Meijers)
‘Een relatie waar we trots op zijn’
De Heus kiest al zo’n vijftien jaar voor Meijers als partner in risicomanagement en verzekeren. Ton Stalenhoef, directielid bij Meijers, noemt de relatie bijzonder, warm en persoonlijk. ‘Als je het hoofdkantoor in Ede-Wageningen binnenloopt merk je aan de mensen niet dat je op bezoek bent bij een multinational. Bij De Heus is men groot geworden door gewoon, nuchter en hartelijk te blijven. Daarmee is het een uniek Nederlands bedrijf dat op wereldschaal actief is en een relatie waar we bij Meijers trots op zijn.’
Delen:
‘De voedselproductie moet verdubbelen om in 2050 zo’n 9,8 miljard mensen wereldwijd te kunnen voeden. Dat vraagt om meer efficiency en duurzaamheid
in de totale voedselketen’
Maatschappelijke drive
Van Hoorn benadrukt dat De Heus als wereldspeler ook nadrukkelijk een maatschappelijke drive heeft en verwijst daarbij naar het wereldwijde voedselvraagstuk. ‘De wereldbevolking groeit hard. De voedselproductie moet verdubbelen om in 2050 zo’n 9,8 miljard mensen te kunnen voeden. Dat vraagt om meer efficiency en duurzaamheid in de totale voedselketen. Het is onze ambitie om als onderdeel van die keten te werken aan een betere toegang tot veilig en gezond voedsel voor de groeiende wereldbevolking. Als diervoederleverancier willen wij onze klanten - de producenten van zuivel, eieren en vlees - helpen om op een duurzame en verantwoorde wijze te produceren. We doen dat met kwalitatief goede voeders en adviezen, gebaseerd op onze jarenlang opgebouwde kennis en ervaring. Ook bouwen we samen met andere ketenpartners mee aan sterke, veilige productieketens. Waarbij we de zorg voor klimaat, milieu en dierenwelzijn nooit uit het oog verliezen.’
Productieketens versterken
Zo neemt De Heus in productieketens waar schakels ontbreken of onvoldoende ontwikkeld zijn volgens Van der Kwaak zijn verantwoordelijkheid. ‘Waar nodig stimuleren we bedrijven in de keten zich op de zojuist genoemde terreinen te ontwikkelen en te versterken. Soms kiezen we ervoor om te investeren in een schakel in de keten, als er in dat deel van de markt geen partner beschikbaar is om samen mee op te trekken. Zo werken we samen met onze klanten en partners aan sterke, toekomstbestendige productieketens die helpen het wereldwijde voedselprobleem aan te pakken.’
Het van oorsprong Barneveldse De Heus werd opgericht in 1911. ‘Onder leiding van Henk de Heus - de derde generatie - ontwikkelde het familiebedrijf zich van een regionale meel- en graanhandel op de Veluwe tot een specialist in diervoeders met landelijke dekking’, vertelt CFO Max van der Kwaak. ‘Begin deze eeuw volgden de eerste overnames buiten de Nederlandse grenzen. In 2007 werden de broers Co en Koen de Heus benoemd tot CEO’s. Onder hun leiding kwam de internationale expansie in een stroomversnelling.’
100 veevoederfabrieken in 22 landen
Inmiddels is De Heus uitgegroeid tot een indrukwekkende multinational. Group Director Legal Harald van Hoorn laat dat zien aan de hand van actuele feiten en cijfers. ‘Wereldwijd hebben we nu meer dan 100 diervoederfabrieken in 22 landen. In totaal zijn we met 10.000 medewerkers. En onze producten leveren we aan klanten in ruim 75 verschillende landen op 4 continenten: Europa, Azië, Afrika en Zuid-Amerika.’
‘We voeren continu de dialoog met Meijers. Ze agenderen proactief actuele zaken uit de wereld van risico’s en verzekeren. Dat houdt ons scherp en risicobewust’
‘Via het WBN-netwerk helpt Meijers ons vanuit Nederland overal ter wereld met onze internationale verzekeringsuitdagingen. Daarbij zijn zij ons enige, vaste en vertrouwde aanspreekpunt’
‘Samen met ketenpartners bouwen we aan sterke,
veilige productieketens. Waarbij we de zorg voor klimaat, milieu en dierenwelzijn nooit uit het oog verliezen’
Risicomanagement en verzekeren
Bij andere risico’s is er de mogelijk tot verzekeren. ‘Wij kijken eerst goed wat er op het vlak van preventie mogelijk is’, vertelt Van Hoorn. ‘Vervolgens bepalen we welke risico’s we zelf wel of niet willen of kunnen dragen. Meijers regelt voor ons de schadeverzekeringen, waaronder de productaansprakelijkheidsverzekering, de brandverzekering, de transportverzekering en de verzekering van onze eigen vervoersvloot. Verder hebben we een internationale reis- en een ongevallenverzekering voor medewerkers die regelmatig naar het buitenland reizen.’
Vertrouwde partner in internationale verzekeringsuitdagingen
De samenwerking met Meijers als partner in risicomanagement en verzekeren begon al zo’n vijftien jaar geleden. ‘Een heel bewuste keuze’, aldus Van Hoorn ‘We herkennen belangrijke kenmerken in elkaars bedrijven: klantgerichtheid, denken in oplossingen en kiezen voor duurzame groei. Via het WBN-netwerk helpt Meijers ons vanuit Nederland overal ter wereld met onze internationale verzekeringsuitdagingen. Daarbij zijn zij ons enige, vaste en vertrouwde aanspreekpunt. De snel veranderende wereld om ons heen leidt tot tal van kansen en uitdagingen, maar zorgt ook voor onzekerheden en risico’s. We voeren daarover continu de dialoog met Meijers. Ze agenderen proactief actuele zaken uit de wereld van risico’s en verzekeren. Dat houdt ons scherp en risicobewust. Bovendien is het uiterst geruststellend dat we erop kunnen vertrouwen dat al onze verzekeringen goed geregeld zijn.’
De kracht van een familiebedrijf
De medewerkers van De Heus maken volgens Van der Kwaak en Van Hoorn het bedrijf bijzonder. ‘Onze mensen zijn ondernemend, praktisch en nuchter, zeer betrokken en klantgericht. Met z’n allen denken we in kansen en uitdagingen en dus niet zozeer in problemen. Die cultuur onderstreept ook de kracht van het familiebedrijf. Samen streven we naar continuïteit, verantwoorde groei en duurzame relaties met klanten, partners en leveranciers. Dat samen maakt ons tot een van de meest succesvolle bedrijven in onze branche. De familie De Heus speelt hierin een belangrijke rol, door die cultuur te bewaken en aan te jagen. Het doel is om een sterk gezond en duurzaam gedreven bedrijf over te dragen aan de volgende generatie.’
Kredietmanagement
De Heus beweegt zich net als tal van andere internationaal opererende bedrijven in een onzekere wereld. ‘De internationale spanningen nemen toe’, noemt Van der Kwaak. ‘We hebben er geen invloed op, maar kunnen er wel door geraakt worden. Een ander risico voor een wereldwijd opererende diervoederfabrikant is uiteraard het uitbreken van een dierziekte. Daarnaast is er in de veevoedermarkt sprake van een spannende verhouding tussen inkoop- en verkoopprijzen. Inkoopprijzen van grondstoffen worden ruim van tevoren bepaald. Verkopen vinden juist plaats op basis van dagprijzen en die kunnen flink schommelen. Dat heeft invloed op ons werkkapitaal en vraagt om solide kredietmanagement.’
Naar inhoudsopgave
De Heus produceert een compleet assortiment mengvoeders, premixen, concentraten en speciaal voer voor kippen, koeien, varkens, geiten, schapen en vissen. Het familiebedrijf wordt al geruime tijd geleid door de vierde generatie en maakte de afgelopen decennia een grote internationale expansie door. Wat zijn de ambities van De Heus? Welke uitdagingen liggen er in het verschiet? En wat komt er allemaal kijken bij het risicomanagement van een multinational die internationale ambities, Hollandse nuchterheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid combineert? Een gesprek met Max van der Kwaak en Harald van Hoorn.
om zorgvuldig risicomanagement’
Familiebedrijf De Heus groeit in vier generaties uit tot multinational in diervoeder
Visie
Naar inhoudsopgave
‘Een relatie waar we trots op zijn’
De Heus kiest al zo’n vijftien jaar voor Meijers als partner in risicomanagement en verzekeren. Ton Stalenhoef, directielid bij Meijers, noemt de relatie bijzonder, warm en persoonlijk. ‘Als je het hoofdkantoor in Ede-Wageningen binnenloopt merk je aan de mensen niet dat je op bezoek bent bij een multinational. Bij De Heus is men groot geworden door gewoon, nuchter en hartelijk te blijven. Daarmee is het een uniek Nederlands bedrijf dat op wereldschaal actief is en een relatie waar we bij Meijers trots op zijn.’
Directeur Ton Stalenhoef (Meijers)
‘We voeren continu de dialoog met Meijers. Ze agenderen proactief actuele zaken uit de wereld van risico’s en verzekeren. Dat houdt ons scherp en risicobewust’
Risicomanagement en verzekeren
Bij andere risico’s is er de mogelijk tot verzekeren. ‘Wij kijken eerst goed wat er op het vlak van preventie mogelijk is’, vertelt Van Hoorn. ‘Vervolgens bepalen we welke risico’s we zelf wel of niet willen of kunnen dragen. Meijers regelt voor ons de schadeverzekeringen, waaronder de productaansprakelijkheidsverzekering, de brandverzekering, de transportverzekering en de verzekering van onze eigen vervoersvloot. Verder hebben we een internationale reis- en een ongevallenverzekering voor medewerkers die regelmatig naar het buitenland reizen.’
Vertrouwde partner in internationale verzekeringsuitdagingen
De samenwerking met Meijers als partner in risicomanagement en verzekeren begon al zo’n vijftien jaar geleden. ‘Een heel bewuste keuze’, aldus Van Hoorn ‘We herkennen belangrijke kenmerken in elkaars bedrijven: klantgerichtheid, denken in oplossingen en kiezen voor duurzame groei. Via het WBN-netwerk helpt Meijers ons vanuit Nederland overal ter wereld met onze internationale verzekeringsuitdagingen. Daarbij zijn zij ons enige, vaste en vertrouwde aanspreekpunt. De snel veranderende wereld om ons heen leidt tot tal van kansen en uitdagingen, maar zorgt ook voor onzekerheden en risico’s. We voeren daarover continu de dialoog met Meijers. Ze agenderen proactief actuele zaken uit de wereld van risico’s en verzekeren. Dat houdt ons scherp en risicobewust. Bovendien is het uiterst geruststellend dat we erop kunnen vertrouwen dat al onze verzekeringen goed geregeld zijn.’
‘Via het WBN-netwerk helpt Meijers ons vanuit Nederland overal ter wereld met onze internationale verzekeringsuitdagingen. Daarbij zijn zij ons enige, vaste en vertrouwde aanspreekpunt’
De kracht van een familiebedrijf
De medewerkers van De Heus maken volgens Van der Kwaak en Van Hoorn het bedrijf bijzonder. ‘Onze mensen zijn ondernemend, praktisch en nuchter, zeer betrokken en klantgericht. Met z’n allen denken we in kansen en uitdagingen en dus niet zozeer in problemen. Die cultuur onderstreept ook de kracht van het familiebedrijf. Samen streven we naar continuïteit, verantwoorde groei en duurzame relaties met klanten, partners en leveranciers. Dat samen maakt ons tot een van de meest succesvolle bedrijven in onze branche. De familie De Heus speelt hierin een belangrijke rol, door die cultuur te bewaken en aan te jagen. Het doel is om een sterk gezond en duurzaam gedreven bedrijf over te dragen aan de volgende generatie.’
Kredietmanagement
De Heus beweegt zich net als tal van andere internationaal opererende bedrijven in een onzekere wereld. ‘De internationale spanningen nemen toe’, noemt Van der Kwaak. ‘We hebben er geen invloed op, maar kunnen er wel door geraakt worden. Een ander risico voor een wereldwijd opererende diervoederfabrikant is uiteraard het uitbreken van een dierziekte. Daarnaast is er in de veevoedermarkt sprake van een spannende verhouding tussen inkoop- en verkoopprijzen. Inkoopprijzen van grondstoffen worden ruim van tevoren bepaald. Verkopen vinden juist plaats op basis van dagprijzen en die kunnen flink schommelen. Dat heeft invloed op ons werkkapitaal en vraagt om solide kredietmanagement.’
‘Samen met ketenpartners bouwen we aan sterke,
veilige productieketens. Waarbij we de zorg voor klimaat, milieu en dierenwelzijn nooit uit het oog verliezen’
Maatschappelijke drive
Van Hoorn benadrukt dat De Heus als wereldspeler ook nadrukkelijk een maatschappelijke drive heeft en verwijst daarbij naar het wereldwijde voedselvraagstuk. ‘De wereldbevolking groeit hard. De voedselproductie moet verdubbelen om in 2050 zo’n 9,8 miljard mensen te kunnen voeden. Dat vraagt om meer efficiency en duurzaamheid in de totale voedselketen. Het is onze ambitie om als onderdeel van die keten te werken aan een betere toegang tot veilig en gezond voedsel voor de groeiende wereldbevolking. Als diervoederleverancier willen wij onze klanten - de producenten van zuivel, eieren en vlees - helpen om op een duurzame en verantwoorde wijze te produceren. We doen dat met kwalitatief goede voeders en adviezen, gebaseerd op onze jarenlang opgebouwde kennis en ervaring. Ook bouwen we samen met andere ketenpartners mee aan sterke, veilige productieketens. Waarbij we de zorg voor klimaat, milieu en dierenwelzijn nooit uit het oog verliezen.’
Productieketens versterken
Zo neemt De Heus in productieketens waar schakels ontbreken of onvoldoende ontwikkeld zijn volgens Van der Kwaak zijn verantwoordelijkheid. ‘Waar nodig stimuleren we bedrijven in de keten zich op de zojuist genoemde terreinen te ontwikkelen en te versterken. Soms kiezen we ervoor om te investeren in een schakel in de keten, als er in dat deel van de markt geen partner beschikbaar is om samen mee op te trekken. Zo werken we samen met onze klanten en partners aan sterke, toekomstbestendige productieketens die helpen het wereldwijde voedselprobleem aan te pakken.’
‘De voedselproductie moet verdubbelen om in 2050 zo’n 9,8 miljard mensen wereldwijd te kunnen voeden. Dat vraagt om meer efficiency en duurzaamheid
in de totale voedselketen’
Max van der Kwaak (CFO)
Harald van Hoorn (Group Director Legal)
Het van oorsprong Barneveldse De Heus werd opgericht in 1911. ‘Onder leiding van Henk de Heus - de derde generatie - ontwikkelde het familiebedrijf zich van een regionale meel- en graanhandel op de Veluwe tot een specialist in diervoeders met landelijke dekking’, vertelt CFO Max van der Kwaak. ‘Begin deze eeuw volgden de eerste overnames buiten de Nederlandse grenzen. In 2007 werden de broers Co en Koen de Heus benoemd tot CEO’s. Onder hun leiding kwam de internationale expansie in een stroomversnelling.’
100 veevoederfabrieken in 22 landen
Inmiddels is De Heus uitgegroeid tot een indrukwekkende multinational. Group Director Legal Harald van Hoorn laat dat zien aan de hand van actuele feiten en cijfers. ‘Wereldwijd hebben we nu meer dan 100 diervoederfabrieken in 22 landen. In totaal zijn we met 10.000 medewerkers. En onze producten leveren we aan klanten in ruim 75 verschillende landen op 4 continenten: Europa, Azië, Afrika en Zuid-Amerika.’
De Heus produceert een compleet assortiment mengvoeders, premixen, concentraten en speciaal voer voor kippen, koeien, varkens, geiten, schapen en vissen. Het familiebedrijf wordt al geruime tijd geleid door de vierde generatie en maakte de afgelopen decennia een grote internationale expansie door. Wat zijn de ambities van De Heus? Welke uitdagingen liggen er in het verschiet? En wat komt er allemaal kijken bij het risicomanagement van een multinational die internationale ambities, Hollandse nuchter-heid en maatschappelijke verantwoordelijkheid combineert? Een gesprek met Max van der Kwaak en Harald van Hoorn.
Delen: