Johnny Cashew heeft een missie
Weg met de omreiscashew!

Lees verder

Bedrijf in beeld

Freek Wessels
(Captain Cashew)

Freek Wessels is CEO van Johnny Cashew. Maar die titel past wat hem betreft totaal niet bij het kleine, in Amsterdam gevestigde bedrijf dat in de internationale productieketen van cashewnoten grootse, duurzame daden verricht. En dus gaat hij liever door het leven als Captain Cashew. ‘Van de totale wereldproductie cashewnoten komt ongeveer de helft uit Afrika’, vertelt hij. ‘Die gaan normaal gesproken na het oogsten direct op de boot naar Azië, om daar gepeld te worden. Puur omdat dat economisch voordeliger is. Vervolgens gaan ze weer door naar afnemers in de rest van de wereld. Terwijl een ongepelde cashewnoot vijf keer zo zwaar is als een gepelde. Wij vonden dat dat anders moest.

Werkgelegenheid en leefbaar inkomen
Johnny Cashew startte samen met partners een fabriek in Zuid-Tanzania waar de daar geoogste cashews direct worden gepeld en gesorteerd. Van daar worden ze rechtstreeks over zee naar Nederland vervoerd, waar ze te koop zijn via diverse retailkanalen. ‘Daarmee behoort de 12.000 kilometer tellende omweg naar Azië, en dus de bijbehorende CO2-uitstoot, tot het verleden’, zegt Wessels. ‘In onze fabriek werken 600 medewerkers, vooral vrouwen. Daarmee dragen we ook bij aan de lokale werkgelegenheid. De cashews nemen we af van inmiddels 1100 gecertificeerde boeren. Zij ontvangen van ons een FairTrade-premie én een extra beloning om hen in een leefbaar inkomen te voorzien.’

CO2-uitstoot terugdringen
Zelf heeft Johnny Cashew tot nu toe al ruim 1.300.000 transportkilometers bespaard. Maar volgens Wessels is de missie veel groter. ‘We willen met onze aanpak laten zien dat het anders kan én moet. De omreiscashew moet compleet de wereld uit. Door het goede voorbeeld te geven schudden we de hele sector op. We willen dat iedereen - ook in andere voedselketens - ons voorbeeld volgt.’

Ook halve noten in het zakje
Eenmaal de duurzame weg ingeslagen, besloot Johnny Cashew ook nog een andere strijd aan te gaan. ‘Tijdens het pellen breken er ook cashews’, legt Wessels uit. ‘Die worden al jaren verkocht tegen veel te lagen prijzen. Onnodig! Want een gebroken cashew smaakt net zo lekker als een hele. En dus stoppen wij ze gewoon in onze verpakkingen. Daarmee voorkomen we een flinke hoeveelheid productafval. Ook voor het cashewgruis dat na het pelproces overblijft, hebben we een mooie bestemming. Samen met een partner hebben we cashew-ijs. We leveren het gruis ook aan een producent van vegan Parmezaanse kaas op basis van onze cashew. Onze bijproducten zijn echt heerlijke smaakmakers.’

Klimaatvoetafdruk naar nul
Zero CO2, zero poverty en zero waste. Dat is in een notendop waar Johnny Cashew voor staat en gaat. ‘Alleen al met het uitbannen van de omreiscashew hebben we 60% CO2-uitstoot in onze transportbewegingen bespaard’, aldus Wessels. ‘Verder kiezen we voor duurzame verpakkingen, sturen we aan op door biobrandstoffen gedreven zeetransport en planten we nieuwe cashewbomen aan. We streven ernaar dat onze klimaatvoetafdruk daalt naar nul.’  

Duurzame, eerlijke wereld
Johnny Cashew levert cashews onder private label aan diverse Nederlandse retailbedrijven. Daarnaast vallen de eigen, kleurrijke Johnny Cashew verpakkingen op in de supermarktschappen. Ze zijn verkrijgbaar in diverse smaken, waaronder gebrand gezouten, gebrand ongezouten, ongebrand, hot chili en honing zeezout. ‘Daarmee willen we consumenten overtuigen dat een iets duurder zakje cashews zorgt voor een duurzamere en eerlijkere wereld. En het is ook een uithangbord van onze missie naar andere retailers en collega-cashewleveranciers: weg met de omreiscashew!’

‘Zero CO2, zero poverty en zero waste. Dat is in een notendop waar Johnny Cashew voor staat en gaat’

  Delen:

'Zelf hebben we al 1.300.000 transportkilometers bespaard. 
Door het goede voorbeeld te geven schudden we de hele sector op’

‘Een gebroken cashew smaakt net zo lekker als een hele. Dus stoppen wij ze gewoon in onze verpakkingen’

Onafhankelijke intermediair
Die roep zal ook in het Verenigd Koninkrijk gaan klinken. Want ook daar wil Johnny Cashew zijn producten afzetten. Wessels daarover: ‘Met steeds grotere productie- en verkoopvolumes wordt onze impact op de verduurzaming en rechtvaardigheid in de wereld steeds groter. Tegelijkertijd vraagt internationaal ondernemen met groeiambities ook om gedegen risicomanagement. Kwaliteit en voedselveiligheid staan uiteraard bij ons voorop. De controle daarop zit in al onze processen verweven. Maar net als ieder ander bedrijf in de foodsector kunnen we gewoon niet zonder een goede productaansprakelijkheidsverzekering. Dat geldt ook voor een doorlopende zakenreisverzekering, omdat we regelmatig in het buitenland zijn. Die hebben we bij Meijers afgesloten, de onafhankelijke intermediair die als onze vertrouwde partner fungeert voor risicomanagement en verzekeren.’

Partner in risicomanagement en verzekeren
Internationaal ondernemen en zakelijk groeien betekent ook om het spreiden van risico’s. ‘Mede om die reden gaan we samenwerken met een tweede fabriek in Ivoorkust’, vertelt Wessels. ‘Verder moeten wij onze kredietrisico’s goed managen. Want wij financieren de complete keten voor, met een gemiddelde termijn van wel 260 dagen. Die cash conversion tijd hebben we inmiddels fors terug gebracht door slim te financieren. En dan hebben we nog te maken met internationaal vervoer over zee. Ook wij moeten dan kiezen voor tijdelijk omvaren via de Kaap. Het staat dan ook buiten kijf dat wij kiezen voor een transportverzekering die de meest uitgebreide risico’s dekt. We voeren over dit soort actuele zaken, onze ambities en nieuwe risico’s die daarbij komen kijken verhelderende gesprekken met Meijers. Voor ons zijn zij een heel prettige partner. Verzekeren is bij ons als scale-up natuurlijk geen hoofdactiviteit. Prettig om dus altijd bij hen terecht te kunnen voor vragen, advies en een goed gesprek.’

Johnny Cashew gaat sinds 2020 de strijd aan met de ‘omreiscashew’. Want de oprichters van het bedrijf vonden het krankzinnig dat een cashewnoot uit Afrika puur om economische redenen eerst naar Azië gaat om gepeld te worden, om vervolgens door te reizen richting Nederlandse supermarkten. En dus doet Johnny Cashew het compleet anders. Het aantal onnodige transportkilometers en de bijbehorende CO2-uitstoot worden fors teruggedrongen. Bovendien zorgt Johnny Cashew ervoor dat cashewboeren een beter financieel bestaan opbouwen. Ook reduceert het bedrijf door nuchter na te denken een flinke hoeveelheid afval. 

Johnny Cashew heeft een missie
Weg met de omreiscashew!

Bedrijf in beeld

'Zelf hebben we al 1.300.000 transportkilometers bespaard. 
Door het goede voorbeeld te geven schudden we de hele sector op’

CO2-uitstoot terugdringen
Zelf heeft Johnny Cashew tot nu toe al ruim 1.300.000 transportkilometers bespaard. Maar volgens Wessels is de missie veel groter. ‘We willen met onze aanpak laten zien dat het anders kan én moet. De omreiscashew moet compleet de wereld uit. Door het goede voorbeeld te geven schudden we de hele sector op. We willen dat iedereen - ook in andere voedselketens - ons voorbeeld volgt.’

Ook halve noten in het zakje
Eenmaal de duurzame weg ingeslagen, besloot Johnny Cashew ook nog een andere strijd aan te gaan. ‘Tijdens het pellen breken er ook cashews’, legt Wessels uit. ‘Die worden al jaren verkocht tegen veel te lagen prijzen. Onnodig! Want een gebroken cashew smaakt net zo lekker als een hele. En dus stoppen wij ze gewoon in onze verpakkingen. Daarmee voorkomen we een flinke hoeveelheid productafval. Ook voor het cashewgruis dat na het pelproces overblijft, hebben we een mooie bestemming. Samen met een partner hebben we cashew-ijs. We leveren het gruis ook aan een producent van vegan Parmezaanse kaas op basis van onze cashew. Onze bijproducten zijn echt heerlijke smaakmakers.’

Klimaatvoetafdruk naar nul
Zero CO2, zero poverty en zero waste. Dat is in een notendop waar Johnny Cashew voor staat en gaat. ‘Alleen al met het uitbannen van de omreiscashew hebben we 60% CO2-uitstoot in onze transportbewegingen bespaard’, aldus Wessels. ‘Verder kiezen we voor duurzame verpakkingen, sturen we aan op door biobrandstoffen gedreven zeetransport en planten we nieuwe cashewbomen aan. We streven ernaar dat onze klimaatvoetafdruk daalt naar nul.’  

Duurzame, eerlijke wereld
Johnny Cashew levert cashews onder private label aan diverse Nederlandse retailbedrijven. Daarnaast vallen de eigen, kleurrijke Johnny Cashew verpakkingen op in de supermarktschappen. Ze zijn verkrijgbaar in diverse smaken, waaronder gebrand gezouten, gebrand ongezouten, ongebrand, hot chili en honing zeezout. ‘Daarmee willen we consumenten overtuigen dat een iets duurder zakje cashews zorgt voor een duurzamere en eerlijkere wereld. En het is ook een uithangbord van onze missie naar andere retailers en collega-cashewleveranciers: weg met de omreiscashew!’

  Delen:

‘Een gebroken cashew smaakt net zo lekker als een hele. Dus stoppen wij ze gewoon in onze verpakkingen’

Onafhankelijke intermediair
Die roep zal ook in het Verenigd Koninkrijk gaan klinken. Want ook daar wil Johnny Cashew zijn producten afzetten. Wessels daarover: ‘Met steeds grotere productie- en verkoopvolumes wordt onze impact op de verduurzaming en rechtvaardigheid in de wereld steeds groter. Tegelijkertijd vraagt internationaal ondernemen met groeiambities ook om gedegen risicomanagement. Kwaliteit en voedselveiligheid staan uiteraard bij ons voorop. De controle daarop zit in al onze processen verweven. Maar net als ieder ander bedrijf in de foodsector kunnen we gewoon niet zonder een goede productaansprakelijkheidsverzekering. Dat geldt ook voor een doorlopende zakenreisverzekering, omdat we regelmatig in het buitenland zijn. Die hebben we bij Meijers afgesloten, de onafhankelijke intermediair die als onze vertrouwde partner fungeert voor risicomanagement en verzekeren.’

Partner in risicomanagement en verzekeren
Internationaal ondernemen en zakelijk groeien betekent ook om het spreiden van risico’s. ‘Mede om die reden gaan we samenwerken met een tweede fabriek in Ivoorkust’, vertelt Wessels. ‘Verder moeten wij onze kredietrisico’s goed managen. Want wij financieren de complete keten voor, met een gemiddelde termijn van wel 260 dagen. Die cash conversion tijd hebben we inmiddels fors terug gebracht door slim te financieren. En dan hebben we nog te maken met internationaal vervoer over zee. Ook wij moeten dan kiezen voor tijdelijk omvaren via de Kaap. Het staat dan ook buiten kijf dat wij kiezen voor een transportverzekering die de meest uitgebreide risico’s dekt. We voeren over dit soort actuele zaken, onze ambities en nieuwe risico’s die daarbij komen kijken verhelderende gesprekken met Meijers. Voor ons zijn zij een heel prettige partner. Verzekeren is bij ons als scale-up natuurlijk geen hoofdactiviteit. Prettig om dus altijd bij hen terecht te kunnen voor vragen, advies en een goed gesprek.’

‘Zero CO2, zero poverty en zero waste. Dat is in een notendop waar Johnny Cashew voor staat en gaat’

Freek Wessels is CEO van Johnny Cashew. Maar die titel past wat hem betreft totaal niet bij het kleine, in Amsterdam gevestigde bedrijf dat in de internationale productieketen van cashewnoten grootse, duurzame daden verricht. En dus gaat hij liever door het leven als Captain Cashew. ‘Van de totale wereldproductie cashewnoten komt ongeveer de helft uit Afrika’, vertelt hij. ‘Die gaan normaal gesproken na het oogsten direct op de boot naar Azië, om daar gepeld te worden. Puur omdat dat economisch voordeliger is. Vervolgens gaan ze weer door naar afnemers in de rest van de wereld. Terwijl een ongepelde cashewnoot vijf keer zo zwaar is als een gepelde. Wij vonden dat dat anders moest.

Werkgelegenheid en leefbaar inkomen
Johnny Cashew startte samen met partners een fabriek in Zuid-Tanzania waar de daar geoogste cashews direct worden gepeld en gesorteerd. Van daar worden ze rechtstreeks over zee naar Nederland vervoerd, waar ze te koop zijn via diverse retailkanalen. ‘Daarmee behoort de 12.000 kilometer tellende omweg naar Azië, en dus de bijbehorende CO2-uitstoot, tot het verleden’, zegt Wessels. ‘In onze fabriek werken 600 medewerkers, vooral vrouwen. Daarmee dragen we ook bij aan de lokale werkgelegenheid. De cashews nemen we af van inmiddels 1100 gecertificeerde boeren. Zij ontvangen van ons een FairTrade-premie én een extra beloning om hen in een leefbaar inkomen te voorzien.’

Johnny Cashew gaat sinds 2020 de strijd aan met de ‘omreiscashew’. Want de oprichters van het bedrijf vonden het krankzinnig dat een cashewnoot uit Afrika puur om economische redenen eerst naar Azië gaat om gepeld te worden, om vervolgens door te reizen richting Nederlandse supermarkten. En dus doet Johnny Cashew het compleet anders. Het aantal onnodige transportkilometers en de bijbehorende CO2-uitstoot worden fors teruggedrongen. Bovendien zorgt Johnny Cashew ervoor dat cashewboeren een beter financieel bestaan opbouwen. Ook reduceert het bedrijf door nuchter na te denken een flinke hoeveelheid afval. 

Freek Wessels
(Captain Cashew)

Meijers Magazines

Lees onze magazines en blijf op de hoogte van trends en achtergronden over risicomanagement en verzekeringen. Vanuit verschillende doelgroepen: transport & logistiek, woningcorporaties, food & feed en bouw & installatie. Benieuwd?
Volledig scherm