Lees verder
Rondvraag
Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
‘SuperFlora exporteert bloemen en planten naar het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Afnemers zijn supermarkten en andere retailbedrijven. Onze producten komen niet alleen uit Nederland en andere Europese landen, maar veelal ook uit Colombia en Kenya. Een groot deel ervan gaat van daar rechtstreeks naar onze productielocatie in het Verenigd Koninkrijk. De export vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk vindt plaats via de ferry.’
Delen:
‘We hebben bij Meijers Assurantiën een transport-verzekering voor al ons lucht- en zeetransport. De specialisten van Meijers hebben in de aanloop naar de Brexit goed met ons meegedacht. Voor de korte keten naar het Verenigd Koninkrijk hebben we geen risicoverzekering afgesloten. We werken met betrouwbare ketenpartners. Eventuele schades handelen we af met de wegtransporteurs die voor ons rijden.’ superflora.nl
‘Wij besloten een eigen douaneteam op te richten. Een nieuwe afdeling, met van buiten-
af aangetrokken experts. Zij verzorgen nu onder meer de export- en importaangiftes, we zijn dus selfsupporting. Vooraf hebben we oriëntatiegesprekken met stakeholders gevoerd, waaronder transporteurs, ferry-bedrijven, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de douane. We hebben ook het certificaat Authorised Economic Operator dat voordelen biedt bij douanecontroles en vertragingen aan de grens voorkomt.’
Erwin Boeters, Manager Transport & Equipment bij SuperFlora:
‘We zijn tevreden over hoe de export naar het VK gaat’
‘Echt grote problemen hebben wij niet gehad, mede dankzij onze grondige voorbereidingen. Ja, het douanesysteem is al eens uitgevallen, dat schijnt vaker te gebeuren. Ondanks het bestaan van een noodprocedure lopen formaliteiten en processen dan stroef, met vertraging als gevolg. Maar over het algemeen zijn we tevreden over hoe de export naar het Verenigd Koninkrijk nu gaat.
Delen:
‘We hebben een collega-bedrijf in het Verenigd Koninkrijk overgenomen. Daarmee hebben we ook aan Britse zijde de juiste knowhow en ervaring in huis. Belangrijk, want de kennis van marktpartijen loopt daar achter, terwijl het een logistieke exportmarkt is met een fors volume. Voor alle vrachtwagens die de ferry opgaan moet je qua documentatie alles dag in dag uit perfect op orde hebben. Alleen dan bereik je optimale efficiency en voorkom je onnodige rompslomp, vertragingen en naheffingen.’
‘Wij zijn een one-stop-shop als het gaat om douanezaken. Wij ontzorgen klanten met het maken van alle benodigde documenten en aangiftes bij import en export. Ook onze adviestak en onze opleidingsafdeling helpen bij allerhande douanevraagstukken. We hebben eigen locaties in Nederland, België, Duitsland en het VK. We denken als kennispartner mee- en vooruit, zodat klanten steeds beschikken over slimme, efficiënte oplossingen. Zo zijn ze telkens optimaal voorbereid op nieuwe ontwikkelingen, zoals de Brexit.’
‘Voor niet-groupage klanten hebben we een self service export portal ontwikkeld. Uitgangspunt is dat alle data in de keten niet steeds door verschillende handen gaan, maar centraal worden verzameld en vastgelegd. Alle partners in de logistieke keten van en naar het buitenland beschikken over dezelfde informatie. Als data goed en compleet worden aangeleverd kun je in een snel, geautomatiseerd proces zorgen dat de juiste douanedocumenten op tijd beschikbaar zijn en probleemloos afgehandeld worden. We vragen onze klanten daarbij om een volmacht om op hun naam en risico alle douanezaken af te handelen.’
‘Zorg dus dat je digitale data op orde is, conform de douane-eisen. En lever telkens tijdig aan. De kwaliteit van de digitale datastroom is essentieel. Daar hebben we al vroeg bij onze klanten op gehamerd. We hebben proactief meegedacht en manuals voor diverse standaard datasets geleverd. In die digitalisering van onze klanten hebben wij een gidsrol vervuld en zijn we verder gegaan dan onze traditionele rol van douane-expediteur. Door een grondige voorbereiding is tot nu toe alles soepel verlopen. Veel bedrijven hebben het VK eind vorig jaar preventief ‘volgeduwd’ met goederen. Ik denk dus dat de grote exportvolumes nog volgen.’ gaston-schul.com
Sander van Lent, Chief Strategy Officer bij Gaston Schul Group
‘De kwaliteit van de digitale
datastroom is essentieel’
Delen:
‘Voor de Brexit rekenden we douanedocumentatie niet tot onze business. Maar omdat we sterk zijn in digitalisering en IT, hebben we ons ingezet om klanten hier na de Brexit mee te helpen. We hebben grondig alle processen en al beschikbare data inzichtelijk gemaakt. En gekeken naar wat er nog ontbrak. Op basis daarvan zijn we de datastromen van klanten gaan optimaliseren. Intussen ontwikkelden wij een geautomatiseerd systeem waarop klanten later konden aansluiten en dat op basis van de juiste data slim en snel douanedocumenten aanmaakt en aanlevert. Dit systeem werkt inmiddels zeer efficiënt. Het gaat daarbij om veel verschillende producten en productvarianten. Ook de versheid en voedselveiligheid is essentieel. Elke lading moet aan de hoogste douane-eisen voldoen.’
'Farm Trans is een logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in voedingsmiddelentransport. Wij bieden onze diensten aan in bulktransport, zoals aardappelen en suikerbieten, en geconditioneerd transport, zoals gekoelde of diepvriesproducten. We bedienen klanten in heel Europa dankzij onze vestigingen in Nederland, België, Polen, Engeland en binnenkort ook Duitsland. De laatste jaren is Farm Trans gegroeid van transporteur tot een full-service logistieke partner in heel Europa, met intercontinentale connecties.’
‘De voorbereiding op de Brexit sloot eigenlijk goed aan op onze ambitie om uit te breiden in het Verenigd Koninkrijk. Een belangrijk deel van onze activiteiten is gericht op afnemers daar. Het is een groot voordeel dat we er een eigen vestiging en een eigen vloot hebben. Hierdoor kunnen wij het gehele transport van en naar het Verenigd Koninkrijk zelf verzorgen, met de service die onze klanten van ons gewend zijn.’
Michiel van Gerwen, Teamleider Customer Service van Farm Trans
‘Wij faciliteren de complete import en export voor onze klanten’
‘Wij faciliteren de complete export én import voor onze klanten volledig zelf. Een bewuste keuze. Bij Britse douane- en marktpartijen ontbreekt het nog aan kennis en gevoel voor urgentie. Vanuit Nederland regelen we in enkele minuten alle douanedocumenten. Vanuit het Verenigd Koninkrijk kan dit 24 tot 48 uur duren. Daarom kiezen wij ervoor om dit vanuit Nederland te regelen. Zo hebben wij de controle over de totale logistieke keten, kunnen we continu proactief denken en handelen, verwachtingen managen en voortdurend in gesprek blijven met klanten en douanepartners.’ farmtrans.com