gettyimages-1266959002-2048x2048.jpg
pijl_koraalrood.png

Update

Piraterij neem toe
rondjepijl-wit.png

Lees verder

In elke editie van MOVE vier korte, actuele berichten
uit de wereld van transport, logistiek en risicomanagement.

gettyimages-108271094...

Tien gouden
regels
om diefstal
te voorkomen

Dieven azen op ladingen via online vrachtbeurzen

Het is een simpele en algemeen bekende truc. Zodra er een interessante vracht wordt aangeboden op online vracht-
beurzen, bieden malafide partijen zich aan als vervoerders. Schermend met valse attesten van verzekeraars strooien zij zand in de ogen van opdrachtgevers. Die gaan er soms vanuit dat vrachtbeurzen de handelende partijen controleren. Maar die bieden niets meer en niets minder dan een marktplaats aan.

5. Vraag direct een verzekeringsattest op en kijk dit grondig na.

6. Neem contact op met de verzekeraar die het attest heeft uitgegeven en zoek hiervoor zelf de contactgegevens van de verzekeraar op. Vertrouw niet op de telefoonnummers die u op het certificaat aantreft.

7. Vraag identiteitsgegevens van de chauffeur en geef ze door aan de laadplaats zodat deze bij het ophalen van de lading gecontroleerd kunnen worden. Controleer dan ook meteen het opgegeven kenteken van de vrachtauto.

8. Wees alert als een vervoerder alleen een mobiel nummer heeft of een gratis e-mailadres gebruikt.

10. Maak gebruik van blacklists of andere informatiebronnen over ladingsdiefstal.

9. Controleer online de geldigheid van het btw-nummer van de vervoerder.

2. Bij subcontracting: controleer of de opdrachtgever gebruik van online vrachtbeurzen contractueel wel toestaat.

3. Maak zelf als eerste contact met een vervoerder die op een vrachtbeurs post.

4. Geef geen details over de aard van de lading tot u zeker bent dat u met een bonafide vervoerder te doen hebt.

1. Gebruik liever GEEN online vrachtbeurzen in geval van kostbare lading.

  Delen:

facebook-geel.png linkedin-geel.png twitter-geel.png
gettyimages-576838650...
Piraterij neemt toe in Golf van Guinee
en Straat van Singapore

In 2020 rapporteerde het International Marine Bureau (IMB) Piracy Reporting Centre wereldwijd 20% meer piraterij-incidenten dan in 2019. Dit betekent dat reders en bevrachters de ontwikkelingen op de voet volgen. Het is van groot belang dat zij gezamenlijk maatregelen treffen tegen de risico’s op (gewapende) kapingen, beschietingen en ontvoering van de bemanning. Het is opvallend dat de incidenten steeds verder uit de kust plaatsvinden. Dat wijst op een professionalisering en toename in de mogelijkheden van de piraten. Verzekeraars zoals MS Amlin denken mee over preventieve maatregelen. Houd rekening met flinke premietoeslagen om dit risico mee te verzekeren.
Vaak is dit niet gebudgetteerd. Voorkom verassingen en schakel met ons.

Marinier van Benin
op patrouille in
Golf van Guinee

  Delen:

facebook-geel.png linkedin-geel.png twitter-geel.png
gettyimages-1221133188-2048x2048.jpeg

Risico-inventarisatie en -evaluatie
De inspectie SZW controleert streng op de aanwezigheid, juistheid en naleving van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Juist in deze coronatijd moet u 
voldoen aan wet- en regelgeving, draagt u grote verantwoordelijkheid voor de fysieke en mentale gezondheid van uw werknemers en wilt u gezondheidsproblemen en ziekteverzuim voorkomen. Hoe gaat u om met coronarisico’s, thuiswerken enzovoort? Hoe zorgt u voor veilige werkplekken? Voldoen uw coronaprotocollen aan de gestelde eisen?

  Delen:

linked-groen.png facebook-groen.png twitter-groen.png

Ontwikkelingen pensioen
Met het nieuwe wetsvoorstel ‘Wet Toekomst Pensioen’ is er straks een belangrijke rol voor u als werkgever als het gaat om de arbeidsvoorwaarde pensioen. Wat verandert er? Hoe past u uw pensioenbeleid aan? Wat gebeurt er met de AOW? Hoe financiert u straks uw werkgeverspensioenen?





Als werkgever wilt u het beste voor uw mensen. Juist in deze tijden, waarin veel van hen wordt gevraagd. Naast de kans op coronabesmetting, is voor velen de werksituatie veranderd en neemt ook de werkstress toe. Bovendien denken mensen meer dan ooit na over hun toekomst. Hoe ziet die er na de coronacrisis uit? Aandacht voor uw medewerkers is dus extra belangrijk. 

Aandacht voor gezondheid en toekomst van medewerkers

tractor-2077639_1920d.jpg

Verwisselbare getrokken uitrustingsstukken die sneller rijden dan 25 km/u

Landbouwaanhangwagens (voor transport) die sneller rijden dan 25 km/u



Motorrijtuigen met beperkte snelheid



Landbouwtrekkers

pijl_zwart.png

Om welke voertuigen gaat het? 



Bijna alle voertuigen die op de openbare weg rijden en harder rijden dan 6 km per uur moeten geregistreerd zijn bij de RDW. Sinds 1 januari 2021 geldt deze registratie- en kentekenplicht ook voor (land)bouwvoertuigen op de openbare weg.

Tot 31 december 2021 duurt de conversieperiode, waarin u zonder keuring uw bestaande (land)bouw-
voertuigen kan registreren op de website van de RDW. Vanaf 1 januari 2022 is vóór registratie een RDW-keuring verplicht en zijn de registratiekosten hoger. Alle nieuwe landbouwvoertuigen die u
vanaf 1 januari 2021 koopt, zijn bij aflevering al geregistreerd bij de RDW en voorzien van een kentekenplaat.

Verplichte registratie- en kentekenplicht (land)bouwvoertuigen

  Delen:

linked-koraalrood.png facebook-koraalrood.png twitter-koraalrood.png

Meijers Magazines

Lees onze magazines en blijf op de hoogte van trends en achtergronden over risicomanagement en verzekeringen. Vanuit verschillende doelgroepen, zoals transport & logistiek, woningcorporaties, food & feed en bouw. Benieuwd? Bekijk ze hieronder.
Volledig scherm